کد مطلب:317026 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:334

مظلومیت حضرت عباس
حضرت عباس علیه السلام نیز مانند پدر بزرگش مولای متقیان و اسوه ی مظلومان و الگوی صابران، علی ابن ابی طالب علیه السلام و نیز مانند برادرانش امام حسن علیه السلام و امام حسین علیه السلام و مادر بزرگوارشان فاطمه زهرا علیهاالسلام، در حد اعلای مظلومیت واقع شده است و از این جهت نیز مقامی والا دارد. یكی از جلوه های مظلومیت حضرت عباس علیه السلام این



[ صفحه 85]



است كه آن قامت رشید، تنومند و بلند بالا به هنگام نبرد و شهادت آنقدر زخم نیزه و شمشیر خورد و چنان تیكه تیكه شد تا جایی كه در قبری كوچك قرار گرفت.

در این زمینه به داستان زیر توجه كنید؛ داستان قبر كوچك برای قامت رشید و گریه علامه بحرالعلوم ره.

نقل است كه در زمان علامه بحرالعلوم (سید محمد مهدی، متوفی، 1212 ه. ق) گوشه هایی از مرقد مطهر حضرت ابوالفضل العباس قمر بنی هاشم علیه السلام ویران شد و نیاز به تعمیر و نوسازی پیدا كرد. این جریان را به علامه بحرالعلوم (ره) خبر دادند و بنا شد كه وی با معمار در روز معینی برای دیدار قبر مقدس و تعیین مقدار تعمیر، به سر مرقد مطهر بروند. روز موعود فرا رسید و معمار همراه علامه وارد سرداب گردیدند و از نزدیك بنای قبر را ملاحظه كردند. در این بین معمار نگاهی به قبر و نگاهی به علامه كرد و پرسید: آقا اجازه می فرمایی سؤالی بپرسم؟ علامه فرمود: بپرس.

معمار گفت: من تاكنون خوانده و شنیده بودم كه حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام قامتی بلند داشته اند، به طوری كه هرگاه بر اسب سوار می شدند زانوان ایشان برابر گوشهای اسب می رسیده است. بنابراین باید قبر آن حضرت طول بیشتری داشته باشد، ولی من می بینم كه صورت قبر كوچك است! آیا شنیده های من دروغ است و با كوچكی قبر علت دیگری دارد؟!

علامه چون این سخن را از معمار شنید، بدون اینكه پاسخی



[ صفحه 86]



بدهد، سر بر كناره ی قبر نهاد و به شدت شروع به گریستن نمود. گریه طولانی علامه معمار را نگران ساخت. وی پرسید: آقای من! چرا منقلب و گریان شدی؟! مگر من سخن ناراحت كننده ای گفتم؟!

علامه فرمود: تمام شنیده ها و خوانده های شما درست است، و همان گونه كه گفتی حضرت عباس علیه السلام قامتی بلند و رشید داشته است. ولی سؤال تو مرا به یاد مصائب جانكاه حضرت عباس علیه السلام انداخت؛ ای معمار! كوچكی قبر عباس علیه السلام به این علت است كه به قدری ضربت شمشیر و نیزه و تیر بر حضرت علیه السلام وارد شد كه بدنش را قطعه قطعه نمود و آن قامت بلند به قطعاتی كوچك تبدیل شد.

آیا انتظاری داری بدن آن حضرت كه قطعات آن توسط امام سجاد زین العابدین علی بن الحسین علیه السلام جمع آوری و دفن شده، قبری بزرگتر از این قبر داشته باشد؟! [1] .


[1] الوقايع و الحوادث، ملبوبي، ج 3، ص 9 به نقل از كرامت حضرت ابوالفضل العباس عليه السلام، سيد علي حسيني، ص 40 و چهره درخشان قمر بني هاشم عليه السلام، علي رباني خلخالي، ج اول، ص 233.